Tekniikka

Se mitä Uralista ennestään tiedät, saattaa kaivata hieman päivitystä. Klassinen ulkomuoto on ennallaan, mutta tekniikka on uudistettu täydellisesti vuosien mittaan. Mallisto eroaa tyyleitään ja varusteiltaan asiakkaiden mieltymysten mukaan, mutta kaikissa Ural moottoripyörissä on yhteinen varmatoiminen moderni perustekniikka.

IMG_2517 IMG_2516

Mikroprosessori ohjattu (kahdennettu) polttoaineen ruiskutus sekä sytytys mahdollistavat uuden nokka-akselin myötä ennenkokemattoman laajan vääntöalueen läpi koko kierrosalueen. Ero käytettävyydessä on huomattava, vaikka paperilla muutos vanhoihin malleihin verrattuna ei vaikuta suurelta. EFI moottori toimii tehokaasti ja taloudellisesti kaikkilla kierrosalueilla. Yhdysvalloissa EFI korvasi kaasuttimet 2014 ja EU malleihin EFI saapui 2015.

IMG_2505 IMG_2522

Ajomukavuuteen ja turvallisuuteen on panostettu. Brembon levyjarrut löytyvät kaikista pyöristä. Pyörä pysähtyy silloin kun kuljettaja tahtoo. Hydraulinen ohjausvaimennin ja laadukaat jousituksen osat ovat muuttaneet hallittavuuden uudelle tasolle.

Nykyinen 2016 mallisto juontaa juurensa 80 vuoden takaa BMW R71 kantamallista. Matka on ollut pitkä ja se jatkuu. Ural on nykyään maapallon viimeinen sivuvaunumoottoripyöriä sarjatuotannossa valmistava tehdas. Ural moottoripyörän käytännöllisyys on testattu useiden sukupolvien ajan, mikä on harvinaista moottoripyöräilyn historiassa. Hyväksi havaitut ratkaisut säilytetään. Ongelmakohdat ratkotaan, kun niitä kohdataan, mutta klassiseen yleisilmeeseen kajoamatta. Suoraviivainen strategia on hionut Uralin oman lajinsa äärimmäiselle huipulle.

Alla pikainen katsasus modernilla (IMWA) 750cc moottorilla olevan Uralin tuotekehityksen vaiheisiin.

2018
Uusi ohjausvaimennin
Uusi polttoaineanturi

2017
Elektroninen nopeus ja matkamittari varoitusvaloilla
Uusi johtosarja
Hakuvalon käyttökatkaisia stongaan
Seisontajarrukahva stongaan
Pakkivivun tilalle erilliseen poljin laatikon kylkeen
2/3 istuin norsunkorvan tilalle
Sivuvaunun istuimen alle säilytystilat pikkutavaroille
Vaunun pressu pidemmäksi takaosasta
Moottorin komponentteja ja voimansiirron osia päivitetty

2016
Uusi tehokas käynnistysmoottori
Uudet pakosarjatiivisteet
Hydraulinen jarruvalokytkin
Jatkokehiteyt EFI suutinrungot
Muokattu ohjausvaimennin
Uusi takaluukun tiiviste
2WD perän huohotin uudistus
Liuotinpohjaiset maalit
Heidenaun laadukaat renkaat

2015
Kampiakselin rullalaakereiden päivitys
Takajarruletkujen muutos
Uusi jarrupääsylinteri
Uusi jarrupoljin
Uusi ajovalo
Uudet pölysuojat etu ja sivuvaunun napoihin
Varapyörän monikäyttömahdollisuus

2014
EFI moottori
Uusi laajavääntö EFI nokka-akseli
cT malli tuotantoon
Uusi ilmansuodatinkotelo
Hydraulinen ohjausvaimennin
Brembon levyjarrut kaikissa kolmessa pyörässä
Perän koteloinnin muutos
Polttoainepumppu uusilla letkustoilla
Uudet polvikumet ja merkit
Uudistetu virtalukko
Uusi EFI mittaripaneli
Ulkoinen standardi öljynsuodatin

2013
Uudet EU kytkinlevyt
Uudet peilit
Uudet kumimatot sekä astinlauta sivuvaunuun
Helppokäyttöiset pikakiinnikkeet sivuvaunun peitolle
Uusi pumppu
3M liimakumi osat

2012
Uudet huippulaadun männänrenkaat
Nokka-akselin materiaalipäivitys
2wd maiilen kardaanin ja perän uudistus
Uudistettu ilmansuodatin

2011
Korkealaatuiset alumiini vannekehät
Vaunun tavaratilan lukon muutos
Uusi Cordura (kangas tyylinen) sivuvaunun peitto
Uudet alumiiniset teleskooppi mutterit
Perän pulttien uudistus

2010
Keinuhaarukoiden laakeroinnin muutos neuloille
Nokka-akselin pronssihelan vaihto kuulalaakeriin
Neulalaakeroidut keinuvivustot
Kansien imukanavien viimestelykiilloitus
Ruostumattomien pienosien käyttöönotto
Marzocchi teleskoopit Retro malliin

2009
Pakokäyrät ja äänenvaimentimet ruostumattomasta teräksestä
Kuljettajan istuimen runkokiinnityksen muutos
Laadukaat 8.8 pultit käyttöön kaikkialle

2008
Venttiilien, ohjurien ja seetien materiaalien päivitys
Kartiojouset venttiilikoneistoon
Uudet kytkinjouset
Uudet iskunvaimentimet, Sachs
Keinuhaarukoiden (etu ja taka) laakeroinnin uudistus
Kartio-ohjauslaakerit (SKF)
Teräsvahvisteiset jarruletkut
Uusi työkalusarja

2007
Ducatin kärjetön sytytysjärjestelmä
Herzog tarkkuskoneistetut jakopään ja öljypumpun rattaat
Kytkinlevyjen pintamateriaalin päivitys
Herzog tarkkuuskoneistetut vaihteiston akselit ja rattaat
Jatkokehitetty kardaani ja 2wd kytkentä
Sivuvaunun säätömahdollisuuksien laajennus
Tavaratilan kannen saranoinnin uudistus
Standardi (7/8′) ohjaustanko ja helposti irroitettavat raiserit
Vaunun swingin liikerajoitin
Uudet tiivistesarjat koneeseen ja vaihteistoon
Laadukaat SKF laakerit kaikkiin kohteisiin

2006
V gen kärjetön sytytys (1-osainen roottori)
Kytkin vivuston päivitys uudella painelaakerilla
Polttoainehanan uudistus
Uusi ilmansuodatin kotelo
Vapaavalon uudelleen suunnittelu
Uusi vahva harvaboori kardaani
Nopeusmittarin vaijerin muutos vesitiiviiksi

2005
Uudet sivuvaunun istuimet
Johtosarjassa tuki sivuvaunun lisäsähköille

2004
Tehokas (+700W) ja kestävä Japanilainen Denso laturi
IV gen kärjetön sytytys (ulkoinen yksikkö ja 2-osainen roottori)
Parannettu 2wd kytkentämekanismi

2003
Brembon levyjarru etupyörään
Uudistettu IMWA 750cc mottori (venttiilit, nokka-akseli ja männät)